مدیتیشن

بهترین روش مدیتیشن در خانه

فواید مدیتیشن صبحگاهی

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن یک تکنیک موثر است که از قرن ها پیش وجود داشته است. مردم به صورت گروهی یا تکی به مدیتیشن در خانه میپردازند. در مقاله ی مدیتیشن چیست به طور کامل توضیح داده شده است که میتوانید مطالعه کنید. افرادی که به طور مداوم مدیتیشن می کنند متوجه می شوند که فواید کوتاه مدت و بلندمدت دارند. به عنوان مثال، بلافاصله پس از شروع نشستن، مدیتیشن‌کننده‌ها از کاهش استرس و اضطراب، بهبود خواب و سلامت کلی لذت می‌برند. در درازمدت، مراقبه گران بهتر می توانند درک کنند که ذهن چگونه کار می کند و چگونه با ذهن خود کار کنند. که در مقاله ی فواید مدیتیشن میتوانید موارد بیشتری را بخوانید.

بسیاری از افرادی که زندگی فعال دارند،کار، خانواده، مدرسه و… اما مایلند زمان و انرژی خود را به مدیتیشن اختصاص می دهند زیرا به نتایج مثبت آن مطمئن هستند. چند جلسه مدیتیشن روزانه خود را به صورت گروهی انجام می دهند، اما تعداد بیشتری از جلسات مدیتیشن در خانه انجام میشود.

بهترین راه برای مدیتیشن در خانه چیست؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک روش مدیتیشن را انتخاب کنید. اگرچه ثبات و انضباط برای تمرین ضروری است، مدیتیشن نباید مانند کار باشد. با روش مناسب، به زودی میتوانید به تعادلی بین تمرین سفت و سخت و آرام و ملایم برسید.

مدیتیشن در خانه

در مرحله بعد، در اینجا چند نکته مفید وجود دارد:

به انگیزه خود فکر کنید

آیا به این دلیل مدیتیشن می کنید که می خواهید استرس را مدیریت کنید، بهتر بخوابید یا با درد مزمن کنار بیایید؟ اگر چنین است، ممکن است با مدیتیشن هدایت شده، مدیتیشن آرامش بخش یا سرود خواندن به خوبی عمل کنید. آیا به دنبال کسب بینش در ذهن هستید؟ این هدف واقعی مدیتیشن است. آیا هدف اصلی شما ایجاد ویژگی هایی مانند صبر، همدلی و سخاوت است؟ مدیتیشن سپاسگزاری انتخاب خوبی است (اگر بتوانید مدیتیشن سپاسگزاری صبحگاهی انجام دهید، می تواند برای کل روز شما مفید باشد). آیا می خواهید به رابطه خود با خدا را تقویت کنید. مدیتیشن معنوی می تواند شما را به آنجا برساند.بسیاری از اشکال معتبر مراقبه وجود دارد. وقتی بدانید که چرا به مدیتیشن در خانه علاقه دارید، خواهید فهمید که کدام یک برای شما مناسب است.

از کوچک شروع کنید و به سمت بالا بروید

در حین یادگیری نحوه مدیتیشن در خانه، مهم است که با جلسات کوچک و قابل کنترل شروع کنید. حتی سه دقیقه تفاوت ایجاد می کند. ممکن است بسیار کوتاه به نظر برسد، اما برای برخی از مبتدیان، نشستن با هوشیاری برای چند دقیقه مانند چندین ساعت به نظر می رسد. شروع با جلسات کوتاه نیز به شما کمک می کند تا شتابی را که برای حفظ تمرین خود در طولانی مدت نیاز دارید به دست آورید. همانطور که بسیاری از متخصصان مدیتیشن پیشنهاد می کنند، کیفیت مراقبه شما مهمتر از طول آن است.

زمان مناسب و مکان راحت را انتخاب کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای مدیتیشن در خانه،  مکانی آرام و دور از حواس‌پرتی‌های پر سر و صدا پیدا کنید. زمانی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است. صبح زود یک زمان همیشه مورد علاقه برای مدیتیشن است زیرا این زمان از روز به طور کلی آرام است و وقفه های کمی وجود دارد. همچنین می توانید روز خود را با تمرینات مدیتیشن صبحگاهی ساده شروع کنید.همچنین باید یک موقعیت راحت پیدا کنید. در حالی که برخی از مراقبه ها نشستن در وضعیت نیلوفر آبی را دوست دارند، گزینه های خوب دیگری نیز وجود دارد. شما می توانید روی یک بالشتک مدیتیشن، صندلی یا حتی یک کاناپه بنشینید، تا زمانی که احساس راحتی کنید و بتوانید صاف بنشینید. تمام تلاش خود را بکنید تا موقعیتی را پیدا کنید که ستون فقرات در آن تراز باشد. گردن و شانه های شما باید شل باشند و چشمان شما می تواند نیمه باز یا بسته در طول جلسه مدیتیشن باشد.

مدیتیشن هدایت شده

از آنجایی که شما تازه شروع کرده اید، مدیتیشن هدایت شده می تواند ساختار خوشامدگویی را به تمرین شما اضافه کند.

تمرکز

هر شکلی از مدیتیشن را که انتخاب کنید، آگاهی از لحظه حال کلیدی است. حواس‌پرتی‌هایی به‌شکل صدا، بو، احساس ناراحتی، تنش، خارش و غیره وجود خواهد داشت. به‌علاوه، حواس‌پرتی‌هایی وجود خواهد داشت که ذهن شما به تنهایی تولید می‌کند: فهرست کارهایی که باید انجام می‌دادید یا گفت، کارهایی که می‌خواهید انجام دهید یا بگویید، احساسات، رویاها… فهرست بی پایان است.

برای کمک به تمرکز ذهن بر روی اینجا و اکنون، یکی از بهترین راه‌ها برای مدیتیشن در خانه، تمرکز بر فرآیند تنفس است. هنگام دم و بازدم، از تنفس خود بسیار آگاه باشید. از نفس به عنوان لنگر برای ذهن خود استفاده کنید. وقتی آن افکار حواس‌پرتی به سرتان می‌آیند، به سادگی حضور آن‌ها را تأیید کنید و به تمرکز بر نفس بازگردید. از طرف دیگر، می توانید از احساسات فیزیکی، صدا یا یک شیء بصری به عنوان کانون مدیتیشن خود استفاده کنید.که صدای آب ملایم ماندد یک آبنمای فلزی میتواند برای تمرکز ذهنی به شما کمک کند شما میتوانید از این قسمت نمونه آبنماهای فلزی لوتوس را مشاهده کنید. شما این تمرین را برای مدت سه دقیقه در روز انجام دهید و به مرور زمان مدت بیشتری را به تمرین مدیتیشن در خانه اختصاص دهید.

اسکن بدن روشی برای مدیتیشن در خانه

این روش برای شناسایی نقاط عصبی بدن و ارتباط بین اعضای بدن بسیار مناسب است. در واقع شما توجه خود را از سر تا پا به نقاط مختلف بدنتان جلب میکنید. در واقع باعث تقویت ارتباط ذهن و بدن میشود. بیشتر به احساسات در بدن توجه میکنیم. وقتی به بدن توجه کنیم چیز های جدیدی را یاد میگیریم.

مدیتیشن مهربانی

این تمرین مدیتیشن در خانه راهی برای تقویت شفقت و مهربانی فرد نسبت به خود و دیگران است. باعث کنترل احساسات منفی مانند خشم و حسادت در ما میشود. دریچه های قلبتان را به روی دیگران باز میکنید. برای اینکار کافی است. از عبارات تاکیدی و جملات محبت آمیز به اطرافیانمان، دوستانمان و حتی دشمنانمان استفاده کنیم. کلماتی مثل انشالله خوشبخت بشید. انشالله همیشه شاد باشید و از این قبیل جملات که باعث حال خوب دیگران میشود. با اینکار حال خودتان نیز خوب میشود.

تجسم برای مدیتیشن در خانه

مکانی ساکت و به دور از حواس پرتی را انتخاب کنید. روی صندلی یا تخت خواب خود بشینید. با چشمانی بسته شروع به تصویرسازی ذهنی کنید. خود را در جایی مملوء از آرامش تصور کنید. مانند جریان نور خورشیدی که بر شما میتابد. یک خیال را تصویر سازی کنید. طوری که لبخند بر لب شما بشیند. برای این که تصویر سازی شما با کیفیت بیشتری انجام شود. میتوانید از صدا ها و موزیک های متناسب با خیال خود استفاده کنید. با اینکار غرق در افکار خیالی میشوید. و از افکار منفی و استرس های روزانه نجات پیدا میکنید.به اصطلاح علمی پاکسازی ذهنی انجام میدهید.

عادت کردن به مدیتیشن در خانه

یک مکان به خصوص را در خانه ی خود به مدیتیشن اختصاص دهید. این مکان راحت ترین قسمت خانه ی شما باشد. اگر با دراز کشیدن حس بهتری دارید تخت خواب خود را در جای مناسبی قرار دهید. اگر با نشستن مشکلی ندارید. بالشتی نرم و راحت بردارید. روی آن بنشینید. سعی کنید در یک ساعت مشخص مدیتیشن را انجام دهید. مثلا برای ساعت 9 صبح آلارم بگذارید. که به شما هشدار دهد. الان زمان انجام مدیتیشن است.با اینکار کم کم به انجام مدیتیشن عادت میکنید. مثل مسواک شب شما میشود. که اگر انجام ندهید احساس بدی به شما دست میدهد. با اینکار ذهن خود را به یک عادت مثبت و سالم نزدیک کرده اید.

بهترین نوع مدیتیشن در خانه

در بین مواردی که برای شما گفته شد. بهترین نوع مدیتیشن همان است. که شما با آن بیشتر ارتباط بگیرید. برای هر کسی هم متفاوت است. پس همه ی انواع مدیتیشن را به صورت آزمایشی امتحان کنید. ببینید بدن و ذهن شما به کدام یک از این روش ها بیشتر نتیجه میدهد.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “بهترین روش مدیتیشن در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *