مدیتیشن

روش های کاربردی برای پاکسازی ذهن

مدیتیشن در خانه

پاکسازی ذهن چیست؟

اگر میخواهید سریع و به موقع تصمیم گیری کنید. ذهن خود را با تمرین های پاکسازی ذهن آماده کنید. فرض کنید دسکتاپ کامپیوترتون شلوغ و پر از پرونده ها و مدارک مختلفی باشد. شما هم برای فردا یک مدرک مهم میخواهید. شاید ساعت ها باید بگردید. تا مدرک مورد نظر را پیدا کنید. شاید هم اصلا پیدا نکنید و موقعیت کاری شما به خطر بیوفتد. ذهن ما هم همینطور است. اگر با افکار پوچ و منفی پر شده باشد. برای یک تصمیم گیری درست و به موقع به داده های مفید احتیاج داریم. داده های مهم ذهن ما در بین افکار بیخودی گم میشود.

تمارین پاکسازی ذهن

مدیتیشن

برای اینکه ذهن خود را آروم کنید. از انواع مدیتیشن استفاده کنید. مدیتیشن باعث پاکسازی ذهن شما میشود. افکار منفی را از ذهن شما دور میکند. و باعث افزایش تمرکز و آگاهی شما میشود.شما میتوانید با صدای موزیک یا صدای آب به راحتی مدیتیشن انجام دهید.همچنین یکی از راه های پاکسازی ذهن با مدیتیشن تمرکز روی تنفس می باشد. با اینکار شما در لحظه زندگی میکنید. از فکر کردن به گذشته و آینده نیز دست برمیدارید.

نوشتن احساسات

با خاطره نویسی و نوشتن احساسات میتوانید پاکسازی ذهن انجام دهید. ذهن را از هرگونه اضطراب و نگرانی خالی میکنید. راحت تر میتوانید روی مسائل فکر کنید. و راه حل برای آن ها پیدا کنید.در واقع با این کار به تمامی افکاری که از این شاخه به آن شاخه در ذهن شما میپرد. نظم و ترتیب میدهید. کم کم با این عادت به آرامش نیز دست پیدا میکنید.

پاکسازی ذهن

منحرف کردن ذهن برای پاکسازی ذهن

گاهی اوقات دسترسی به کاغذ و قلم برای نوشتن و یا مکانی آرام برای مدیتیشن پیدا نمیکنید. بهترین راه برای پاکسازی ذهنی انحراف ذهنی از موضوع خاص است. به موضوعات مثبت در طی روز توجه کنید. مثلاً چقدر امروز محیط کارم تمیز و زیبا شده بود. غذای مادرم فوق العاده خوشمزه بود. امروز من خیلی خوشگل شدم. و موضوعاتی از این قبیل باعث انحذاف ذهن شما از افکار منفی و پرت میشود.مقاله راز شاد زیستن نیز میتواند در این خصوص به شما کمک کند.

تمرکز روی یک شی

در انواع مدیتیشن در مورد این موضوع کامل توضیح دادیم. که برای چند دقیقه به یک شی متمرکز شوید. که ذهن شما را به خود مشغول کند. بهترین وسیله آثار هنری است. زیرا پیچیدگی ها خاصی دارد. ذهن را مشغول خودش میکند. به طور مثال یک تابلوی نقاشی مفهومی و پی بردن به مفهوم نقاشی، چندین دقیقه ذهن را مشغول میکند. یا نگاه کردن به آبنمای فلزی با هنر دواتگری که چشم ها را به خود خیره میکند.

ورزش کردن یا راه رفتن

پیاده روی یکی از ورزش های پاکسازی ذهن است. تغییر محیط باعث ورود داده های جدید به ذهن شما میشود. که باعث افزایش ایده ها و خلاقیت شما در زمینه های مختلف میشود. ورزش های دیگر نیز علاوه بر سلامت جسمی باعث سلامت روانی میشوند. مثلا شنا کردن و ورزش هایی که با آب سرو کار دارد. باعث پاکسازی ذهن و سلامت روان شما میشود. بعد از ورزش احساس سبکی میکنید. جوری که انگار خانه ای را خانه تکانی کرده باشید.

2 دیدگاه در “روش های کاربردی برای پاکسازی ذهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *