وسایل دکوری

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان

از آنجایی که صنایع دستی نمایانگر ذوق، هنر و صنعت مردم هر کشور می باشد بسیار حائز اهمیت است. بیشتر مردم به صنایع دستی علاقه ی زیادی دارند که در دکوراسیون داخلی از آن بهره ببرند. زیرا یک دکوری ارزشمند، ظریف و زیبا است که چشم همه را به خود خیره میکند. اصفهان مهد صنایع دستی ایران است زیرا ذوق و هنر صنعتگران اصفهان موجب خلق دستساز های خاص و منحصر به فرد شده است. این صنایع دستی انواع مختلفی دارند که نمونه هایی از آن ها قلمزنی، قلمکاری، دواتگری و… می باشند. این محصولات هنری نشان دهنده ی فرهنگ و تاریخ یک کشور است. صنایع دستی اصفهان مورد پسند مسافران و گردشگران خارجی نیز می باشد و سالانه تعداد زیادی از آن به کشورهای دیگر صادر میشود.

صنایع دستی فلزی

فلزات خاصیت چکش خواری دارند و روی آن نقوش زیبا و خاص ایجاد میشود. هنر های قلمزنی و دواتگری روی فلزات پیاده میشود که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم. دستساز های فلزی انواع بسیار متنوعی دارند و از نقره، مس، استیل، برنج و طلا برای ساخت دکوری ارزشمند با طرح های جذاب و دیدنی استفاده میشود.

صنایع دستی فلزی

هنر دواتگری و قلمزنی

هنر دواتگری به شکل دهی فلز به روش سرد میگویند و کار بسیار دقیقی است که توسط چکش و ضربه های درست و اصولی میتواند محصولات فلزی زیبایی را خلق کند. اثر ضربات چکش باید به وضوح مشخص باشد و هرچه ظریف تر و هنرمندانه تر باشد ارزش هنری بیشتری دارد. بدنه و زیر ساخت باید دارای سطح صاف و صیقلی باشد هیچ جای جوش و لحیم روی آن دیده نشود. از محصولات دواتگری به عنوان زیر ساخت برای هنر های حکاکی، قلمزنی، میناکاری و طلاکوبی استفاده میشود. هرچه فلز مرغوب تر و کیفیت بالاتری داشته باشد در نتیجه محصول نهایی ارزش بیشتری دارد.

قلمزنی به ایجاد نقش و خطوط توسط چکش بر روی فلزات گفته میشود که این نقوش بسیار ظریف هستند و با حوصله و زمان زیادی بر روی فلزات حک میشوند. این هنر زیبا بیانگر فرهنگ و تمدن یک کشور است و بسیار پرطرفدار می باشد. قلمزنی در دو سبک قلم زنی ریز و برجسته می باشد و در سبک برجسته، برجستگی ها عمیق تر است و حالت سه بعدی ایجاد میکند. در سبک قلم زنی ریز، هنرمند با استفاده از قلم مناسب روی سطح فلز شیار هایی ظریف برای تزئین آن ایجاد میکند.

دستساز فلزی خاص

آبنمای فلزی لوتوس از تلفیق هنر دواتگری و قلمزنی می باشد و بسیار ظریف و زیبا است. این آبنما در طرح و ابعاد متنوع و متناسب با فضای شما طراحی و اجرا میشود. دارای صدای دلنشین می باشد و گذر جریان آب روی گلبرگ های فلزی تصویر جذابی به نمایش میگذارد. این آبنما دارای پوشش دهی بسیار قوی می باشد و در گذر زمان تغییر شکل و یا تغییر رنگ نمیدهد. از این آثار هنری میتوانید در نقطه ی کانونی محیط داخلی خود استفاده کنید و جلوه ی ویژه ای به فضا ببخشید. برای ارتباط با کارشناسان ما میتوانید از قسمت سفارش آبنما اقدام کنید و از مشاوره ی رایگان ما نیز بهره مند شوید.

دکوری سفید

هنر میناکاری اصفهان

میناکاری یکی از هنرهای زیبا و خاص می باشد که با استفاده از طراحی و نقاشی روی سطوح فلزی، سفالی و شیشه ای انجام میشود. از رنگ های آبی و سبز بیشتر استفاده میشود و طرح های سنتی و دیدنی را روی ظروف مختلف میزنند.

فیروزه کوبی

این هنر نیاز به دقت و حوصله ی زیادی دارد و هنرمندان با نهایت دقت دانه های سنگ فیروزه را روی ظروف مسی، نقره و… میچسبانند و آثاری دیدنی و خارق العاده ای خلق میکنند. فیروزه کوبی دارای سه مرحله ی، زرگری، فیروزه کوبی و پرداخت گری است.

فیروزه کوبی

سفالگری

از سفالگری برای ساخت ظروف کاربردی و اشیاء تزئینی استفاده میشود که امروزه مورد توجه نسل جوان قرار گرفته است. مواد اولیه ی آن خاک رس است که توسط هنرمند شکل میگیرد و در دمای کوره سخت و محکم میشود.

قالی بافی

در بیشتر شهر های ایران هنر قالی بافی رواج دارد و شهر اصفهان از آن مستثنا نیست. قدمت هنر قالی بافی به قرن ها پیش میرسد و بسیار مورد توجه مردم می باشد. این قالی ها طرح های زیبا و جذابی دارند و به صورت قاب های تزئینی روی دیوار نیز نصب میشوند. بیشتر در محیط های سنتی از قالی های دست بافت استفاده میشود و گرما و صمیمت را در محیط افزایش میدهد.

سخن آخر

همان طور که میدانید کشور ما از بزرگ ترین تولیدکنندگان صنایع دستی در کل جهان می باشد و طبق بررسی های انجام شده از 600 رشته ی صنایع دستی که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. 450  رشته ی آن به ایران تعلق دارد و 287 رشته آن از صنایع دستی اصفهان می باشد. یکی از دلایلی که اصفهان که به نصف جهان معروف است. این است که بیشتر صنایع دستی در این شهر تولید می شود و مردمانی با ذوق و نگاه هنری دارد  که در رشته های مختلف فعالیت میکنند و آثاری فرهنگی و غنی را تولید میکنند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “صنایع دستی اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *