وسایل دکوری

ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان صنایع دستی 

صنایع دستی اصفهان اینستاگرام

درک درست از صنایع دستی

صنایع دستی نوعی هنر است که در آن افراد فقط با دست یا ابزار اولیه اشیاء می سازند. وسایلی که معمولا تزئینی هستند و کاربرد خاصی دارند. معمولاً این اصطلاح به روش های سنتی ساخت اشیا اشاره دارد.

ویژگی صنایع دستی

اقلام اغلب دارای ارزش فرهنگی یا مذهبی هستند. چیزهایی که توسط تولید انبوه یا ماشین‌آلات ساخته می‌شوند، کالاهای صنایع دستی نیستند. همچنین خلاقیت فرد را از طریق هنر تحریک می کند. نه تنها این، بلکه قدرت تفکر فرد را افزایش می دهد. این امر به طریق مختلف از فرهنگ ما محافظت می کند و در آینده از طریق عمل به حفظ فرهنگ کمک خواهد کرد.

معمولاً، آنچه که اصطلاح صنایع دستی را از دسته بندی هنرها متمایز می کند. این موضوع است که اقلام هنر های دستی برای استفاده، پوشیدن و غیره در نظر گرفته شده اند و هدفی فراتر از تزئینات ساده دارند. این وسایل دستساز برای یک کار مفید با استفاده از مواد طبیعی و به روش سنتی ساخته میشوند.

 هنر های دستی ایران

قالی بافی

یکی از پر طرفدارن ترین هنر های دستی ایران می باشد. که از دوران هخامنشی نیز رواج داشته است. و نقش بسیار زیادی در اقتصاد کشور نیز دارد.با توجه به میزان صادراتی که به کشور های خارجی دارد و میزان فروش به گردشگران باعث بهبود اقتصاد کشور میشود. همچنین در شهر های مختف ایران سبب اشتغالزایی در این رشته شده است. و ایرانی ها در این زمینه نیاز به هیچ متخصص خارجی ندارند. زیرا در طراحی انواع نقوش قالی تبحر زیادی داند. طرح های شاه عباسی، بته و جقه و هندسی نمونه ای از معروف ترین طرح های قالی بافی می باشد.

 

هدیه صنایع دستی

صنایع دستی چوبی

این نوع صنایع هم طرفداران خودش را دارد و انواع متنوعی دارد ولی به علت اینکه چوب در طی زمان از بین میرود آثار زیادی از گذشته باقی نمانده است. یکی از نمونه های هنر های دستی چوبی منبت کاری می باشد. که با ایجاد طرح و نقش ها به صورت کندن روی چوب زیبایی خاصی ایجاد میکند. همچنین هنر خاتم کاری که با بهم وصل شدن طرح های لوزی و مشبک از جنس های مختلف بسیار مورد استقبال مرد میباشد.

 

هنر صنایع دستی

صنایع دستی فلزی

در خصوص این دسته پیشتر در مقاله ی صنایع دستی فلزی به طور کامل توضیح داده ایم. و از این نوع هنر های دستی که بر روی فلزات انجام میشود. بیشتر به عنوان اکسسوری های لاکچری در دکوراسیون منازل استفاده میشود.

 

آبنما خانگی دست ساز

کلام آخر در خصوص توسعه ی صنایع دستی

صنایع دستی هنر تولید محصولات با استفاده از مواد خام و بومی است. مهارت ها و علایق خلاقانه هنرجویان را نسبت به یک حرفه یا تجارت خاص توسعه می دهد. آموزش اولیه ارائه شده در یک صنعت خاص، هنرجویان را برای تبدیل شدن به صنعتگران و هنرمندان شایسته ای آماده می کند. این به ایجاد صنایع کوچک کمک کنند و در نتیجه به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

برای مطالعه پرفروش ترین هنرهای دستی اینجا کلیک کنید.

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان صنایع دستی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *