دسته بندی نشده

تاریخچه ی هنر داواتگری در ایران

صنایع دستی اصفهان

هنر دواتگری چیست؟

یکی از قدیمی ترین صنایع دستی تمدن بشر می باشد. در واقع به فرم دادن فلز با روش سرد را دواتگری میگویند. در گذشته چندین هزار سال پیش با کوبیدن یک سنگ بر روی فلزات آنها را شکل میدادند. ولی در زمان هخامنشی این هنر تحول پیدا کرد و بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت که صنایع کشف شده در تخت جمشید و تپه مارلیک و… گواهی بر این حرف می باشد.

در آن زمان به هنگام حمله ی عرب ها و پیدایش اسلام کمی این صنایع کم رنگ شدند. و بازار آن ها رکود پیدا کرد. تا اینکه در زمان ساسانیان دوباره به اوج رسید و این هنر مردم را تحت تاثیر قرار داد.اما شکیل ترین آثارش از دوران صفویه باقی مانده است.

این هنر از جمله پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان می باشد. که میتوانید در مقاله ی پر فروش ترین صنایع دستی اصفهان موارد بیشتر را مطالعه کنید.

فلزات مورد استفاده

برای ساخت ظروف، سینی ها، اشیای تزئینی فلزی و… از فلزاتی همچون نقره، طلا، مس، استیل، برنج استفاده میکردند. و کیفیت و میزان عیار آنها در ساخت وسایل فلزی بسیار حائز اهمیت است. همچنین آلیاژ هایی مانند مفرغ ازترکیب مس و قلع  که برای دواتگری استفاده میشوند باید از درصد مناسبی استفاده کرده باشند. که محصول نهایی حاصل از هنر دواتگری و قلمزنی روی آن از کیفیت عالی برخوردار باشد.

دواتگر به چه کسی گفته میشود؟

دواتگر در لغت به معنای جای مرکب یا جای قلم گفته می شود.اما در واقعیت دواتگر به کسی گفته میشود که فلزات را به خوبی بشناسد و بتواند فلز مناسب برای هر وسیله را تشخیص دهد. شخص دواتگر باید چشمانی دقیق و دستانی با مهارت داشته باشد.که بتواند با ظرافت بسیار محصولاتی زیبا را خلق کند. اولین محصول دواتگری که بسیار رایج شد. سماور بود که امروزه هم مورد استفاده قرار میگیرد. دومین وسیله هم منقل هایی بودند که برای پخت و پز مورد استفاده قرار میگرفتند. امروزه هم انواع مختلفی از محصولات هنر دواتگری در بازار وجود دارد.

هنر دواتگری در اصفهان

مهم ترین نکات

محصولات دواتگری باید صاف و صیقل خورده باشند در واقع جای جوشکاری ، لحیم کاری و ناهمواری روی آن نباشد. تا بتوان با هنر قلمزنی روی آن را تزئین کرد . همچنین باید هنگام چکش زدن به فلز برای خم کردن به طور یکنواخت چکش زده شود. و میزان قطر ورق ها با دقت کم شود. که ظرافت محصول حفظ شود و تعادل و تقارن درستی در آن ایجاد شود. و آخرین نکته که مهمترین نکته می باشد. کیفیت و نوع فلزی است که مورد استفاده قرار گرفته است. که مطابق با نوع مصرف و یا استفاده از محصول دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد.

ابزار های دواتگری

استفاده از انواع چکش ها که برای کار های سنگین و سبک و همچنین لبه های محصول متفاوت هستند. انواع سندان های کف قلوه و میخ نصفه و… برای شکل دهی ورقه های فلزی استفاده میشوند.از وسیله های دیگر پرگار فلزی را میتوان نام برد که برای تهیه ی الگو ها از آن استفاده میکنند. دیگر وسایل میتوان به فرچه و سوهان و انواع قیچی و… اشاره کرد.

آبنما های لوتوس با هنر دواتگری

استفاده از ورقه های فلزی و فرم دهی آن ها به شکل گل های آنتوریوم ، داهلیا، نیلوفر و… نشان دهنده ی هنر اصیل ایرانی یعنی دواتگری می باشد.

که تمام نکاتی که در این مقاله ذکر شد در آبنما های لوتوس رعایت میشود. و شما کاری با کیفیت و با دوام بالا دریافت خواهید کرد.

سایت آبنما خانگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *