مدیتیشن

مهمترین مزیت صدای آب ( دلیلی برای الزامی بودن وجود آبنما در هر خانه)

آباژور کنارسالنی داهلیا

آرامش اعصاب و روان با صدای آب

این سوال برای شما هم پیش آمده که چرا صدای آب در کنار دریا یا رود خانه به ما آرامش میدهد ؟ چرا صدای آبشار باعث آرام شدن روان ما میشود و حس خرسندی به ما دست می دهد؟ چرا وقتی میخواهیم برنامه ی سفر بریزیم بیشتر جاهایی را انتخاب میکنیم که کنار دریا و اقیانوس باشد؟ در ادامه جواب این سوال ها را میفهمید.

تاریخچه ای از آب

از گذشته، آب نقش مهمی در زندگی بشر داشته است. علاوه بر اینکه آب مایه ی حیات است، در سلامت روحی نیز موثر می باشد. از زمان امپراطوری روم، مهمترین بخش فرهنگی آن دوره حمام بود که مکان دستیابی آرامش و آسایش نام داشت.
اولین جوامع نیز در کنار رودخانه ها شکل گرفته شد. به همین دلیل قیمت و ارزش خانه های کنار دریا و رودخانه بالاتر بود.

آبنما خانگی دستساز

تاثیر صدای آب روی مغز انسان از نظر روانشناسی

75 درصد مغز انسان از آب تشکیل شده است.همه ی افراد دارای مغز آبی هستند. در واقع نسبت به آب و صدای آب واکنش نشان می دهند. رنگ آبی نیز به عنوان رنگ آرامش بخش مورد استفاده است و همه ی چیز به دوران جنینی، داخل شکم مادر برمیگردد. بیشترین صدایی که مغز ما شنیده، صدای آب است. مغز ما در ضمیر ناخودآگاه به این باور رسیده است که صدای آب احساس امنیت و آرامش به ما می دهد.

خواص صدای آب از لحاظ فیزیولوژیکی

صدای آب باعث کاهش استرس، افزایش رطوبت پوست، کاهش تنش های عضلانی و… میشود. این عنصر منحصر به فرد طبیعت باعث حس شادی در ما میشود.در نتیجه دچار افسردگی و ناراحتی های روحی نمیشوید.
همچنین با آرامشی که به ما میدهد، مغز را از وضعیت فعلی خارج میکند و دیگر فکر های متنوعی که در روز به سراغ ما می آید در آن لحظه ناپدید میشوند. و فکر های نو و ایده های جدید به سراغ ما می آید. اگر همیشه احساس آشوبی و بهم ریختگی ذهنی دارید، حتما اینکار را با یک آبنمای کوچک در خانه ی خود تمرین کنید. چشم های خود را ببندید و با صدای آب به طبیعت گردی ذهنی بروید، حالا ذهن شما در حال استراحت است ولی تعطیل نیست و میتواند شما را در مسیرتان یاری کند. مدیتیشن در خانه با موزیک دلنشین آب یکی از بهترین نوع مدیتیشن است.

فواید مدیتیشن با صدای آب

مدیتیشن با صدای آب

به علت تاثیر آرامش بخشی که روی جسم و ذهن ما دارد از گذشته با این صدا مدیتیشن انجام میدادند. در واقع این صدا نوعی هیپنوتیزم یا تمدد اعصاب است که برای ذهن، روح و جسم ما مفید بوده است و عامل شادی ما می باشد.
این صدا باغث آزادسازی هورمون سروتونین از مغز انسان میشود. این هورمون ضد افسردگی باعث خرسندی در ما میشود.
همیشه نمیتوانیم در کنار دریا و یا رودخانه باشیم پس بهتر است با یک آبنمای زیبا طبیعت را به خانه ی خود بیاوریم.

بهبود خواب و تمرکز روی کار 

دانشمندان معتقدند صدای آب یک صدای سفید است که صدا های بلند و آزار دهنده ی محیط را فیلتر میکند و تمرکز برای کار و مطالعه را بالا میبرد.
صدای سفید نوعی از صدا می باشد.که از ترکیب صدا هایی با فرکانس مختلف ایجاد میشود و برای پوشش دیگر فرکانس ها استفاده میشود.
علاوه براینکه این صدا باعث افزایش تمرکز میشود برای بهبود خواب هم بسیار مفید است. آرامشی که  صدای آب در ذهن ما ایجاد میکند. موجب خوابی آرام، بدون خواب های آشفته نیز میشود.

5 دیدگاه در “مهمترین مزیت صدای آب ( دلیلی برای الزامی بودن وجود آبنما در هر خانه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *